Wat kunnen wij voor u betekenen? Bestelling plaatsen?
nieuwsbrief
Welk fruit vind jij het lekkerst?
Mandarijn
Banaan
Aardbei
Appel
Sinaasappel
Druif
Kiwi

Lidl op de vingers getikt!

Lidl op de vingers getikt!


Iedereen binnen branchevereniging AGF Detailhandel Nederland (ADN) en daarbuiten ergert zich als groenteman groen en geel aan de reclames van de Lidl: "de beste in groente en fruit". Natuurlijk zijn onze leden de eerste die wel beter weten! Maar wat doe je tegen dergelijk grof marketing geweld? Al eerder (2012) is ADN in verweer gegaan tegen het onderzoek van de Consumentenbond, omdat zij bij hun vergelijking van groente en fruit de groentespecialist niet meegenomen hadden. Echter, ons bezwaar kon niet gehonoreerd worden, omdat in de kleine lettertjes bij de reclame van de winnaar vermeld stond: "*binnen de supermarkten..." Deze keer gaat het echter anders!

GfK?
Het onderzoekbureau GfK heeft onderzoek gedaan naar de beste groente en fruit onder supermarkten. Waarbij Lidl als winnaar uit de bus kwam. Winnaar Lidl ‘vergeet’ dit er bij te vermelden in hun reclames waar niemand onderuit kan. Volgens Lidl is het logisch dat deze uitslag van het GfK een onderzoek onder supermarkten betreft. Iedereen weet dat toch?!

Klacht
Niets is minder waar natuurlijk, vrijwel geen enkele consument is op de hoogte wat GFK exact uitvoert. En dus trad deze keer ADN-lid Enzo Cassaro (Het Vitaminerijk te Vught) zich ook groen en geel ergerend, dapper uit particuliere naam naar de Reclamecode Commissie met de volgende klacht.
Klacht: Lidl zegt, onder verwijzing naar het GfK Versrapport dat jaarlijks wordt uitgevoerd, "de beste in groente en fruit" te zijn. Het GfK Versrapport is echter een rapport waarin producten in verschillende supermarkten met elkaar worden vergeleken. Andere (zo’n 2.500) verkoopkanalen, zoals groentespeciaalzaken, marktkoopmannen, boerderijwinkels en natuurwinkels worden buiten beschouwing gelaten. In voorgaande jaren noemde Lidl zich "de beste supermarkt in groente en fruit", maar nu suggereert Lidl het beste verkoopkanaal te zijn en dat is nog niet getest.*

Gerechtigheid
Enkele dagen na het proces is al bepaald, zo snel kan het gaan: Enzo wordt in het gelijk gesteld. Gerechtigheid. De gewraakte reclame-uitingen, waarin Lidl, zonder enig voorbehoud, claimt "de beste in groente en fruit" te zijn, zijn onjuist en misleidend voor de consument.

Aanpassen
Lidl is in de gelegenheid gesteld om in hoger beroep te gaan, maar heeft dit niet gedaan. Ze hebben toegezegd alle reclame uitingen te zullen aanpassen. De radioreclame is inmiddels aangepast

 

Klik hier voor de volledige uitspraak van de Reclame Code Commissie.

 

U bevindt zich hier: Nieuws » Lidl op de vingers getikt!